۱۰ استراتژی ضروری برای بازاریابی B2B – بخش نخست

۱۰ استراتژی بازاریابی B2B برای توسعه خدمات حرفه ای

متن زیر بخش اول گفتاری  در مورد بازاریابی B2B، با همین عنوان است که از وبسایت اقتصادی هینج  ترجمه شده است.

تصور عمده شرکت ها از استراتژی بازاریابی B2B (بیزنس تو بیزنس، تجارت شرکت با شرکت یا تاجر با تاجر) استفاده از تکنیک های مستقیم بازاریابی است. در این رویکرد  شرکت ها به طور مستقیم با مشتریان بالقوه یا مشتریان پیشین خود در ارتباط هستند. هدف شما این است که جذاب و متقاعد کننده باشید، طوری که مخاطب با شما وارد تعامل شده و از خدمات شما بهره گیرد.

تکنیک هایی از این دست قطعا در ابزار بازاریابی شما هم جایی دارند، اما امروزه دنیای استراتژی های بازاریابی B2B به نحوی گسترش یافته که رفتار خریداران خدمات حرفه ای را تغییر داده است. خریداران بیشتر ترجیح می دهند برای دریافت و یا ارزیابی خدمات یک شرکت، در گوگل جستجو کنند، تا این که از کسانی که شخصا”شرکتی را می شناسند پرس و جو کنند.

امروزه این مساله طیف وسیعی از استراتژی های بازاریابی B2B را به وجود آورده است، به طوری که ماندن در رقابت به معنی استفاده کامل از طیف گسترده ای از همین گونه استراتژی ها است.

در این جا به ده استراتژی بازاریابی B2B که برای موفقیت در محیط رقابتی و حرکت رو به جلو شرکت ها  لازم هستند، نگاهی اجمالی می اندازیم.

۱) تحقیق

تحقیق اساس هر نوع تلاش برای بازاریابی مدرن است. چه در تحقیقات بازار و چه در تحقیقات برند (تحقیقات بازار پیرامون برند)، مطالعات دقیق علمی به تصمیم گیری های آگاهانه تر و منطقی تر کمک می کند. تحقیقات برند، مبنای عینی برای بازاریابی ( برند مارکتینگ) ارائه نموده و اطلاعات ارزشمندی برای ارزیابی نتایج بازاریابی  در اختیار شما می گذارد.

تحقیق به شما کمک می کند مشتریان خود را بهتر بشناسید. شناخت بهتر مشتریان به شما کمک می کند که خدمات بهتری ارائه دهید.  همچنین این گونه تحقیقات، اطلاعات خوبی در مورد چگونگی فرآیند بازاریابی در اختیار شما می گذارند. با دانستن این که کدام جنبه از شرکت شما بیشترین موفقیت را دارا است، به درک بهتری از دیگر خدماتی که مشتریان نیاز دارند خواهید رسید.

تاثیر تحقیق روشن است. مطالعات ما در مورد تاثیر تحقیقات نشان داده است که شرکت هایی که تحقیقات سیستماتیکی در مورد چشم انداز و مشتریان خود انجام می دهند، دارای رشدی سه تا ده برابر سریعتر و دو برابر سودآورتر از شرکت های همانندشان هستند که بر مبنای تحقیقات جلو نرفته اند.

۲) استراتژی مبتنی بر شناخت بازار نیچ 

یکی از مهمترین ملاحظات تجاری شما در بازاریابی B2B تخصصی کار کردن و هدف قرار دادن بازار نیچ ( متمرکز- گوشه ویژه) است. تحقیقات بسیار، بارها نشان داده است که شرکت هایی که با دقت، بازار نیچ را هدف گرفته اند، دارای سریعترین رشد نیز هستند. توجه داشته باشید که بازار نیچ باید بخشی از صنعتی باشد که شما آن را به طور کامل درک کرده اید، فضایی که می توانید در آن متخصص و رهبری بی نظیر شوید.

تخصصی کردن و تمرکز، اقدامات دیگر بازاریابی را نیز آسانتر می کند، چرا که تمرکز در بازار نیچ، بیانگر دقیق همان کاری است که انجام می دهید. بدین گونه شما از دیگر رقبا متمایز می شوید.

۳) وب سایتی محتوا محور

در بازار خدمات حرفه ای امروز، وب سایت شرکت شما یکی از مهم ترین دارایی های شماست. وب سایت تاثیر بسیار بیش تری از بیلبورد دیجیتال یا بروشور دیجیتالی دارد. یک وب سایت موفق، مرکز حضور آنلاین شرکت در بازار و بیان گر اطلاعات غنی از تخصص شما است.

وب سایت ابزاری مهم برای در معرض دید قرار گرفتن است.  برای دست یابی به ارائه دهندگان خدمات خاص، مشتریان بالقوه به صورت آنلاین به جستجو می پردازند. آن ها باید بتوانند وب سایت شرکت شما را پیدا کنند.شما نیز این شانس را دارید که بتوانید از این طریق موفق به همکاری با آنان شوید. به علاوه، وب سایت، شما را قادر می سازد تا تخصص شرکت خود را به نمایش بگذارید و در سراسر بازار شناخته شوید.

تحقیقات ما تصویری واضح از اهمیت وب سایت برای شرکت های خدمات حرفه ای را نشان می دهد. در حقیقت، ۸۰ درصد از مردم در هنگام جستجو در میان ارائه دهندگان خدمات، از وب سایت ها بازدید می کنند. بنابراین پر واضح است که اکنون وب سایت ها به منابع اطلاعاتی مهمی تبدیل شده اند که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

وقتی بازدید کنندگان جدیدی سایت شما را می بینند، محتوای آموزشی جذاب وب سایت و  پیشنهادات مناسب و دقیق، به نزدیک تر شدن تعاملات شما با مخاطب کمک می کند. این گونه تعاملات می توانند در نهایت به جذب مستقیم مشتری منجر گردند.

فرایند پرورش مشتری از طریق محتوا در زیر نشان داده شده است:

نمودار قیفی بازاریابی مدرن

شکل بالا توضیح می دهد که وب سایت، ابتدا با تولید محتوا توجه مخاطب را جلب می نماید (مشتریان بالقوه، تاثیر گذاران شبکه های اجتماعی، و مراجع اینترنتی). سپس با آن ها وارد تعامل می شود (افزایش تولید محتوای مناسب و آگاهی مشتریان بالقوه و کسب فرصت ).  فرصت ها را به مشتری تبدیل می کند( آسان کردن تصمیم گیری برای مشتری بالقوه که آمادگی خرید دارد).

هم زمان با تولید محتوا، قسمت دیگری که باید در نظر داشته باشید طراحی وب سایت است. طراحی وب و گرافیک آن روی درک مخاطبان و قوه یادآوری آن ها تاثیر می گذارد، به طوری که مخاطب به سرعت و به طور مستقیم جذب وب سایت شده و کسب و کار شما برایش متمایز می گردد.

استفاده از قدرت طراحی در بازاریابی B2B و جذب مخاطب باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. به این ترتیب، شرکت ها از فرصتی فوق العاده برای معرفی کسب و کارشان و ایجاد تمایز از دیگر شرکت ها برخوردار می شوند .

در نهایت، یکی دیگر از مسائلی که امروزه به شکلی فزاینده مورد توجه و ارزیابی قرار گرفته قابل استفاده بودن وب سایت ها در طیف گسترده ای از دستگاه ها از جمله تلفن همراه است. چرا که امروزه مردم بیشتر از دستگاه های تلفن همراه برای انجام کسب و کار استفاده می کنند. برای همین است که طراحی پاسخ گو (ریسپانسیو دیزاین) که وب سایت ها را قادر می کند با دستگاه های مختلف کاربران سازگار شوند، به یکی از ویژگی های مهم طراحی وب سایت ها تبدیل شده است.

ادامه این گفتار را در بخش بعدی از دست ندهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *